Centra handlowe to miejsce zakupów i relaksu dla całej rodziny. Już praktycznie w każdym większym mieście budowane są co najmniej dwa albo trzy centra handlowe. To obiekty, które w jednym budynku skupiają różne sklepy, restauracje, oraz garaże. Oferta dotyczy każdej dziedziny życia od artykułów osobistego użytku po artykuły wyposażenia domu, rozrywkę, restauracje. Jednak sytuacja budowy centrów handlowych w Polsce nie jest taka optymistyczna. Najnowsze raporty informują, że w 2010 r. nastąpił gwałtowny spadek liczby nowych centrów handlowych w Europie – największy od 1983 r. W ubiegłym roku oddano do użytku około 5,2 mln mkw. powierzchni, czyli o 30% mniej niż rok wcześniej.

Niestety to już drugi kolejny rok spadku podaży nowej powierzchni w centrach handlowych. Oczekuje się, że w 2011 roku centra handlowe zaczną pojawiać się nawet w mniejszych miasteczkach. Przewiduje się, że do końca bieżącego roku ma powstać 6,9 mln mkw. nowej powierzchni. Sytuacja na rynkach jest nadal niepewna w wielu krajach Europy. Realizacja przyszłych projektów jest uzależniona od wzrostu gospodarczego, sprzedaży detalicznej i popytu najemców. Jeżeli wszystkie obiekty zostaną ukończone w terminie to łączna podaż nowej powierzchni w bieżącym roku przekroczy ubiegłoroczną o 33%. Centra handlowe miały swój największy przełom w roku 2010.

Z wyliczeń wynika, że w Europie otworzono ponad 165 obiektów handlowych. Okazuje się, że w Rosji zbudowano najwięcej obiektów handlowych. To lider na rynku światowym. Zaraz za nim jest Hiszpania i Włochy. Centra handlowe to bardzo dobra inwestycja dla deweloperów i prywatnych inwestorów. W Europie Środkowo-Wschodniej wielkość powierzchni handlowej wyraźnie się zwiększyła, szczególnie w Bułgarii, gdzie otworzono siedem nowych obiektów. To oznacza wzrost w skali rocznej o 139%. W Europie Zachodniej najwięcej nowej powierzchni trafiło na rynek we Włoszech i w Hiszpanii. W 2010 r. we Włoszech otworzono piętnaście nowych centrów handlowych, a cztery obiekty zostały rozbudowane. Natomiast w Hiszpanii ukończono siedem nowych projektów i trzy rozbudowy. Spadek aktywności deweloperskiej dotknął Niemcy, Portugalię i Francję. Centra handlowe to wzmożona aktywność inwestycyjna we wszystkich sektorach przemysłowych. Wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości handlowe w Europie wyniosła 38,5 mld euro, co stanowi wzrost o 72% w porównaniu z 2009 roku.