Coraz więcej ludzi wybiera podróż samolotem. Czy to loty w kraju czy za granicę wszystkie lotniska muszą być doskonale przygotowane dla podróżnych. Hale systemowe w przemyśle lotniczym zostały budową tak przemyślane, aby dostosować warunki dla każdego rodzaju ludzi czy zadań, które muszą zostać spełnione, aby dokonać całej procedury odlotu czy powrotu do kraju. Hale systemowe w przemyśle lotniczym są produkowane przez wiele firm. Można się stosunkowo łatwo porozumieć, co do wielkości hali, jej budowy czy miejsca położenia.

Wszystko zależy od planu jak hala ma być wykonana, z jakich produktów czy ma być izolowana, z przesuwaną bramą czy zwykłymi drzwiami, ma być wykonana ze stali czy ma zostać postawiony namiot. Wszystkie detale są do dogadania. Ceny i czas realizacji też są różne w zależności od powyższych kryteriów. Hale systemowe w przemyśle lotniczym są rozpowszechnione na całym świecie gdyż lekkie konstrukcje sprawiają, że są one tanie oraz można je postawić w dowolnym miejscu i wybrać odpowiedni rozmiar w zależności od potrzeb.

Są one stawiane na lotniskach, jako hangary dla samolotów, sortownie bagażu, hangary techniczne czy też, jako hale magazynowe. Świetnie się sprawdzają, gdyż w przypadku hal z termoizolacją doskonale chronią przed zimnem oraz wiatrem, natomiast hale ze spadzistymi dachami nie pozwalają na zaleganie dużej ilości śniegu, co może być niebezpieczne i grozić ich zawaleniem. Hale systemowe w przemyśle lotniczym są jednak budowane dość solidnie, dlatego nie trzeba martwić się o jakiekolwiek problemy w przypadku silnego wiatru czy śnieżycy. Szkielet zbudowany jest z grubych, stalowych segmentów, które podtrzymują całość konstrukcji, dzięki czemu hale te sprawiają wrażenie potężnych kolosów. Są hale budowane i stawiane jedynie w naszym kraju, ale również są producenci, którzy są znani ze swoich hal na całym świecie. Poszczególne hale mogą służyć do różnych celów, dlatego poniżej omówienie poszczególnych hal i ich budowa:

Hangary dla samolotów

Kiedyś samoloty stały po prostu na lotnisku niedaleko pasa startowego. W początkowym okresie lotnictwa tworzono hangary dla samolotów o niewielkiej powierzchni, które służyły do przetrzymywania niewielkiej ilości samolotów. Były to jednak dość słabe konstrukcje, które mogły zawalić się przy silniejszym podmuchu wiatru. W chwili obecnej technika poszła na przód, więc i samoloty są o wiele większe przeznaczone do dużej liczby pasażerów. Ze względu na różną wielkość i budowę samolotów konstrukcje hali również muszą być do nich przystosowane.

Są samoloty pasażerskie, które wielkością dorównują niemal blokowi mieszkalnemu i mieszczą na swoim pokładzie nawet kilkaset osób, ale są i małe awionetki, które nie wymagają aż tak dużego pomieszczenia. Dlatego hangary dla samolotów produkowane są różnej wielkości w zależności od prośby klienta. Mogą to być hangary o wielkości 500 m2 jak również takie, co mają powierzchnię wielkości boiska piłkarskiego. Zarówno jedne jak i drugie mogą być zrobione z tych samych materiałów. Biorąc pod uwagę hangary dla samolotów, trzeba stworzyć dla nich odpowiednio szerokie bramy. Wiadomo, że nie będą to przejazdy mieszczące mały samolot, ale muszą być dostosowane szerokością i wysokością do największego samolotu, jaki ma w tym miejscu przebywać.

W przypadku, kiedy ma to być hangar chroniący samoloty przed mrozem czy upałem, musi być również dostosowane odpowiedni pokrycie dachu i ścian, aby chronić przed mrozem w czasie zimy, ale żeby jednocześnie w hali było chłodno latem. Taki efekt daje termoizolacja, która jest obecnie stosowana do budowy większości hal. Ponadto hangary dla samolotów powinny mieć odpowiednio dobrany dach gdyż zbyt płaski może spowodować gromadzenie się opadów śniegu i deszczu, co może grozić zawaleniem się hali, za niski może uszkodzić konstrukcję samolotu natomiast przy zbyt spadzistym u większego samolotu może spowodować uszkodzenia skrzydeł.

Hale magazynowe

Wiele firm potrzebuje obecnie wynająć lub wybudować hale magazynowe. Czy to na potrzeby założenia własnego sklepu, sieci hipermarketów czy też przetrzymywania różnych urządzeń i maszyn. Mogą to być hale namiotowe lub duże hale stalowe z izolacją lub bez niej. Wszystko jest uzależnione od właściciela, który daną halę chciałby postawić. Takie hale magazynowe mogą służyć również do przechowywania tymczasowej żywności. W przypadku lotniska, produkty zostają eksportowane z innego kraju i dopóki przewoźnik ich nie zabierze, zostają składowane w takich halach i oczekują na dalszy transport.

Z tego też względu muszą być dobrze chłodzone, żeby produkty nie uległy zepsuciu i nie straciły właściwości odżywczych. Takie hale magazynowe znajdują się praktycznie na każdym lotnisku gdyż import i eksport występuję zarówno w kraju jak i na świecie. Przewożone są owoce, warzywa a nawet zwierzęta. Do kraju przewożone są również różne maszyny, samochody i inne produkty, które będą sprzedawane później w danym kraju. Z tego też względu hale muszą być dostosowane do produktów, jakie będą się w nich znajdować. Wiadomo, że jeżeli chwilowo w hali będą musiały znaleźć się owoce, warzywa czy zwierzęta nie będzie tam temperatury -20 stopni czy + 30 stopni. Musi być zachowana odpowiednia temperatura dostosowana do gatunku rośliny czy zwierzęcia.

W przypadku, kiedy w halach magazynowych mamy samochody i inne maszyny temperatura nie jest aż tak bardzo ważna jak w przypadku żywych stworzeń. Ważne jest jedynie, żeby nie doprowadzić do przegrzania urządzenia czy zbytniego jego schłodzenia gdyż może to przyczynić się do złej ich funkcjonalności. Hale również muszą być dość spore, żeby pomieścić nawet największy transport produktów, a bramy muszą umożliwić wjazd dużych maszyn do przewożenia różnego typu rzeczy, dlatego powinny być w miarę wysokie i szerokie. Dach nie odgrywa tu zbyt dużego znaczenia, ponieważ czy to będzie dach płaski czy półokrągły nie wpłynie to na przechowywanie bagażu czy innych rzeczy jak to jest w przypadku samolotów, dla których hale muszą mieć odpowiednie proporcje.

Sortownie bagażu

Na lotniskach często można się spotkać z miejscami gdzie są sortownie bagażu. Producenci tak stworzyli te maszyny do sortowania, że potrafią one posortować bagaż od najmniejszej rzeczy jak i tych dużych rozmiarów, oraz od lekkich po ciężkie. Takie sortowanie bagażu odbywa się na specjalnie do tego przeznaczonych taśmach, które przesuwają bagaż a następnie kwalifikują do określonej grupy ze względu na masę, kształt czy ciężar. Wszystko zależy od tego, do czego został przystosowany dany kompleks. Wszystkie sortownie bagażu są wysoko wyspecjalizowane i skrupulatnie dzielą bagaże i przesyłają je do miejsca przeznaczenia.

Mamy również wiele rodzajów maszyn, które różnią się miedzy sobą budową. Jedne przesuwane są na taśmach inne na rolkach a jeszcze inne linowo. Takie sortownie bagażu są przeznaczone do sortowania wszelkich przesyłek czy to bagaż podręczny, listy czy nawet skrzynka z owocami. Wszystko trafia do odpowiedniego działu podzielonego według ustalonych kryteriów. Zdarzają się sortownie bagażu, które nie są położone pojedynczo, ale ustawione w kilku kolumnach. Tak zwane piętrowe sortownie bagażu są o tyle korzystniejsze, że zajmują zdecydowanie mniej miejsca i dzięki temu są wydajniejsze i mogą w ciągu określonego czasu przesortować większą liczbę bagażu czy przesyłek.

Dzięki temu szybko zwraca się gotówka, która została włożona w stworzenie takiego systemu sortowania. Pasy do sortowania mogą wychodzić tylko na jedna stronę lub na dwie. Te drugie są zdecydowanie lepsze gdyż tak jak w przypadku sortowni piętrowych tak i tutaj praca maszyn jest wydajniejsza i szybsza. Znacznie większa liczba przesyłek może być przesortowana w krótkim czasie. Kiedy wybieramy się w daleką podróż, może okazać się, że i nasz bagaż zostanie przesortowany gdyż w samolocie należy umieścić go w odpowiednim miejscu zależnie od wagi i wielkości. Nie musimy się jednak obawiać, nasz bagaż na pewno nigdzie nie zaginie i szczęśliwie dotrze z nami do celu.

Hangary techniczne

Obecnie na lotniskach budowane są coraz to nowsze hangary techniczne dostosowane do zmieniających się samolotów. Takie hangary mogą pomieścić kilka dużych samolotów i przeważnie mieszczą się w nich dwa boeingi. Obecnie buduje się sporo takich hangarów najnowocześniejszych na świecie, które są wyposażone w wentylatory, agregaty oraz posiadają niezbędne oświetlenie i termoizolację. Takie hangary techniczne budowane są głównie na potrzeby napraw samolotów, których nie trzeba nigdzie wywozić a naprawa odbywa się na miejscu. Dodatkowo hangary techniczne wyposażone są w niezbędne maszyny i narzędzia, które służą do napraw samolotów.

Zatrudnieni są również odpowiedni pracownicy, którzy sprawują pieczę nad samolotami, które zostały wstawione do naprawy. Takie hangary techniczne na lotnisku przyczyniają się do skrócenia czasu napraw a co za tym idzie jej kosztów. Nie płaci się wówczas za przewóz samolotu czy za ściągnięcie na miejsce innego mechanika. Muszą być jednak wyposażone w odpowiednia wentylacje, dzięki której będzie zapewniona odpowiednia cyrkulacja powietrza wewnątrz pomieszczenia.

Hale techniczne są budowane z tych samych materiałów, co hale dla samolotów czy hale magazynowe. Są również wykonane ze stali a strop podtrzymują stalowe belki o ciekawym wzorze, który nie jest sam w sobie wzorem, ale tworzy i podtrzymuje konstrukcję dachu i zapobiega jego zawaleniu. Takie hangary techniczne są przeważnie budowane na dojeździe do pasa startowego, co ułatwia przetestowanie samolotu w jego naturalnych warunkach. Skraca to również czas dotarcia samolotu do pasa a co za tym idzie zmniejsza również koszty związane na przykład z paliwem. Teraz powstają tak profesjonalne hangary, że nawet ich otwarcie jest wielką uroczystością, na którą niekiedy przybywa nawet prezydent miasta czy inna, wysoką rangą osoba.