Jak spojrzymy na kominy, które są na każdym domu, to raczej nigdy nie zastanawiamy się jak newralgiczny jest to punkt na dachu, jak istotny dla szczelności i to zarówno termicznej, jak pod względem wilgotności, a w zasadzie na tym, czy woda nie spływa po ściankach komina do wnętrza (oczywiście to skrajna sytuacja). Obróbki blacharskie przy kominach to bardzo poważna i wymagająca zarówno umiejętności i cierpliwości praca. Dobrze wykonana obróbka komina zapobiega przeciekaniu wody przy nawet najbardziej obfitych opadach.

Generalnie obróbki blacharskie przy kominach polegają na stworzeniu, bardzo dokładnym, stworzeniu blaszanego kołnierza wokół nich. Taki kołnierz ma za zadanie zakryć szczelinę, która jest nieunikniona pomiędzy kominem a pokryciem dachu. Nie trzeba bowiem nikomu tłumaczyć, że woda z opadów przeniknie do środka nawet przez maleńkie , prawie niewidoczne szczeliny. Obróbki blacharskie przy kominach można podzielić na dwa etapy. Pierwszy z nich odbywa się w warsztacie blacharskim (czasami na budowie), gdzie wykonuje się poszczególne elementy kołnierza – dwa boczne oraz górny i dolny. Do wykonania kołnierza potrzebne są pasy blachy o szerokości około 40 cm.

Wszystko na takim kołnierzu powinno być powyginane w odpowiednie strony – jedna do ściany komina, druga do połaci dachu. Kominy też muszą być odpowiednio przygotowane do specjalistycznej obróbki blacharskie przy kominach. Muszą mieć wycięty rąbek o głębokości około 2 centymetrów. Taki kołnierz wymaga bardzo dokładnego zamontowania, ale to nie wszystko. Trzeba kołnierz uszczelnić specjalnym kitem z silikonu – nie wolno komina uszczelniać na sztywno, czyli na przykład zaprawą cementową.

Wynika to z tego, że komin nie jest do końca stabilny i ma prawo również do odkształcania się pod wpływem temperatury. Obróbki blacharskie przy kominach są montowane podczas układania pokrycia, ponieważ wspomniane wszędzie dwa elementy kołnierza, wówczas wkłada się na pokrycie dachu i drugi pod pokrycie. Dolna część kołnierza montuje się do łat lub poszycia dachu. Pamiętać trzeba o tym, żeby blacha użyta do zrobienia kołnierza byłą dobrej jakości. Bywają robione z blachy stalowej ocynkowanej lub aluminiowej.